torsdag 26 november 2009

Skinka till Jul - o-fridfull jul

Den svenska djurhållningen är föremål för debatt - den svenska köttindustrin har strategiskt, sedan länge, marknadsfört svenskt kött. För att vi konsumenter ska konsumera svenskt kött. När jag såg Djurrättsalliansens filmsnuttar rann tårarna. Jag är inte förvånad:

  • Vi har kanske världens bästa djurskyddslag, men tillsynen är obefintlig och påföljden är löjligt ringa. Om jag har förstår det rätt är tillsynen dessutom föranmäld, ja du kan räkna ut själv vad det innebär
  • Köttindustrin är en industri som, generellt sett, vill maximera vinsten
  • De stora handlarna, t.ex. ICA, Coop och Hemköp vill maximera vinsten
  • Konsumenter ser till prislappen
  • Märkningen av kött är bristfällig; alla har inte möjlighet att handla direkt från bonden
  • KRAV-märkt kött (och andra livsmedel) borde självklart i alla fall vara standard
Jag minns i somras när vi var iväg till "vår" KRAV-bonde för att beställa (helt) lamm. På gårdsplanen möts man av fria höns. Lammen säljs bara om senhösten, de får gå och beta och - under sommaren och en bit in på hösten - hålla landskapet öppet och främja art- och örtrikedomen. Grisarna bökar runt på en åker; det är en fröjd att se! Alldeles dammiga och med "gyttja" en bit upp. Och när de har kultingar, man blir lätt stående och tittar, med ett leende på läppen. En farlig fart, när de får för sig att "springa".

Vi har förmånen att köpa direkt från gård. Och det blir absolut inte dyrare; det blir billigare om man tar hand om "långkokdelarna" (som många gånger är de godaste, det som krävs är framförhållning).

Men - tänker du, jag bor i Stockholms innerstad, har ingen bil, hur ska jag kunna handla direkt från gård, typ mitt ute i skogen fem mil norr om Stockholm. Ja, det är ju det. Det lever handlarna och köttindustrin gott på.


Andra bloggar
Andra bloggar
Andra bloggar



3 kommentarer:

ängsvädd sa...

Hej, nu lyckades jag komma in på bloggen :)
Skönt att läsa en blogg med sådan inställning som du har :)
Jag fick mejl från årstiderna att de levererar KRAV-skinka direkt hem till dörren, iaf om man bor i vissa områden, som i Sthlm exvis.

Soppa på en spik sa...

Kul att du hittade hit. Ja, som du ser är bloggen vilande, men nu vaknade jag till. Vi köper kött direkt, i huvudsak lamm, men även gris och nöt, från "vår" eko/krav-bonde (norra Roslagen). Men tack ändå för tipset.

Det här var tänkt att bli en trädgårds- torparblogg, så hände det som hände i Burma o.s.v. Sedan gick luften ur mig. Var sak har väl sin tid. Och trädgårdsbloggar kryllar det av. Och andra bloggar också.

Soppa på en spik sa...

Jag menar södra Roslagen, eko/krav-bonden...