torsdag 6 december 2007

Hur vi väljer och betalar för, får vi

Köttfärsen på ICA, ett isberg? Grunden kan vara girighet; kunden vill ha billig mat, säljaren vill optimera vinsten? Jag har kollegor som jagar runt efter lägsta pris på mat. De är absolut inga fattiglappar; de har det gott ställt, men prioriterar typ märkeskläder och saker. Jag har valt annorlunda, för mig är det jag stoppar i mig viktigt. Jag väljer i huvudsak kravmärkt och om möjligt närproducerat för smaken, hälsan och miljön (natur, djur, människa). Så lever jag och har gjort så i en massa år. Undantag gör jag, undantagsvis. Det blir långt ifrån inte alla gånger i kronor och ören dyrare (snarare billigare) att köpa närproducerat/kravmärkt/hälsosamt kött – om man kan eller ”lär sig” att tillreda de många gånger godare ”långkoksdelarna”. Himmelskt gott blir det (men det kräver framförhållning). Det blir långt ifrån inte alla gånger i kronor och ören dyrare (snarare billigare) att köpa säsongsbaserade och kravmärkta grönsaker och rotfrukter.

Sedan finns de människor som säger sig inte ha råd med KRAV och samtidigt lassar korgen full med chips, läsk och öl.

DN DN

Inga kommentarer: