tisdag 22 januari 2008

I Burma pågår världens längsta krig - fortfarande


Det är tyst i kvälls- och dagspress. I höstas stod Burma på löpet. Bloggare (inklusive mig själv) bloggade om Burma. Vill tipsa om en rapport som beskriver det som hände i Burma förra hösten. Den finns att hämta på Svenska Burmakommitténs hemsida, där finns mycket annat och läsa också. Länk till rapporten.

I Burma pågår ”världens längsta krig”, jag skrev så i ett tidigare inlägg, lånat från dokumentären ”Ett fredlöst Burma”. Det var slarvigt att skriva så, tänker jag nu, för är det ett krig som pågår i Burma? Det är folkmord och ett förtryck vi inte kan förstå? Vid närmare eftertanke går krig, folkmord och förtryck hand i hand? Nu har jag trasslat in mig (i måhända ordbajseri). I alla fall - Folkmord är folkmord; förtryck är förtryck. Och det pågår i Burma, sedan mycket länge.
Tillägg dagen efter. I DN står att läsa om situationen i Burma, bland annat -
Aye Chan Naing, chef för den burmesiska tv- och radiostationen, Democratic Voice of Burma, DVB, i Oslo, säger ”Ett ökat tryck från länderna i regionen tillsammans med skärpta sanktioner från väst måste till. Länder som Malaysia, Indonesien och Filippinerna har kritiserat regimen. En nyckelstat är också Singapore som har gjort många affärer med Burma” Aye Chan Naing tvivlar på att Indien och Kina kommer att ändra ståndpunkter: ”De tävlar mot varandra om naturgasen i Burma” Läs gärna artikeln i sin helhet.

Inga kommentarer: