måndag 17 mars 2008

Folkmordsolympiaden i Kina

Jag läste idag (jag kan inte hitta tillbaka till bloggen): En bloggare uppmanade till bojkott av OS-sponsorer, vad jag vill minnas nämndes McDonalds och Coca Cola. Det kan vi göra i stugorna.

Jag vet inte om jag fantiserar, men jag tror mig ha läst i DN eller SvD i höstas: Låt oss delta i OS, i paraden klär vi oss i munkarnas färger. Media är där i denna stund, filmar och tar bilder; efter paraden åker media hem. Om inte hade jag, om jag hade varit en Carolina Klüft helt klart bojkottat OS i Peking. Det finns delade meningar om detta, men så hade jag agerat.

Mycket medialt ljus riktades mot Burma i höstas (där pågår världens längsta krig och ett förtryck vi inte kan ta in, detta med stöd från Kina). Nu riktas det mediala ljuset mot Tibet. Att buddhistiska munkar och nunnor agerar på detta sätt är någonting oerhört. Vi kan se, lyssna och agera så gott vi kan. I det lilla är det stora och tvärtom.

DN; SvD; SvD

7 kommentarer:

G.E-Online sa...

Hej! Måste bara kommentera utseendet på din blogg. Den är skitfin....jag gillar den mycket. Så enkel och lättläst........niiice

Anonym sa...

For you who do not know much about China, Chinese culture and history, just stay out of this. For whatever you say will only expose your ignorance on this issue.

Anonym sa...

Next time before you commentate on this issue, read these articles in advance:

http://www.economist.com/daily/news/displaystory.cfm?story_id=10870258&top_story=1

http://www.economist.com/world/asia/displaystory.cfm?story_id=10871821

Anonym sa...

Det du inte vet om :
http://alexikina.se/2008/03/16/tibet-ar-inte-myanmar/
När jag visste hur kvinnorna hade under Dalai Lamas styre så säger jag fy fan han har lurat oss.

Anonym sa...

Dalai Lama should be shamed on himself for jeopardizing the safety of innocent Chinese (meaning Han) for his own political ambition!!!!! Shovel his holly-crap back into his ass!

Anonym sa...

Det är ju iofs inte kineser, kinesiska trupper eller poliser som dödar tibetaner här. Det är tibetaner som etniskt rensar han-kineser.

Tibetaner, vanliga människor, inte munkar, som bränner butiker, stenar kineser och försöker sig skapa någon slags Kristallnatt.

Varför försvara det? Oerhört - ja, det kan jag hålla med om. Oerhört idiotiskt.

Munkarna och Dalai Lama vill inte ha självständighet. Inte ens exilregeringen (självutnämnd för övrigt) vill ha det.

Och han-kineserna, de fattiga kineser som flyttat till Tibet och skaffat sig ett bättre liv med hårt jobb - ska de behöva dödas på gatorna för något som vi och den här mobben anser egentligen bör lastas Kinas regering?

Det den här mobben gör är exakt samma sak som hände i Tyskland den 9-10 november -38.

Soppa på en spik sa...

Det är högt i tak. Bra. Det är det inte i t.ex. Kina. Vad som faktiskt hände *dessa* dagar i Tibet är svårt att säga, ridån for ner. Det i sig självt säger endel som jag ser det.