onsdag 14 november 2007

Burma - FN når ingen framgång, är någon förvånad?

Militärjuntan visa inga tecken på att den som det står i DN tänker mildra förtrycket. Därmed visar den heller inga tecken på, menar jag, att avgå och utlysa allmänt val. FN kritiserar militärjuntan för som det vidare står i DN omfattande tvångsarbete och gripandet av arbetaraktivisten Su Su Nway. Svenska Burmakommittén skriver i ett pressmeddelande

”I går lade FN:s speciella sändebud till Burma, Ibrahim Gambari, fram sin rapport till FN:s säkerhetsråd efter sitt andra besök i Burma. Tyvärr finns det ingenting som tyder på att några framsteg gjorts. Situationen är lika fruktansvärd som någonsin, människor som deltog i demonstrationerna arresteras dagligen och de politiska fångarna torteras. Regimen avvisar den demokratiska oppositionens utsträckta hand om att inleda en dialog. Antagligen försöker militären dra ut på situationen till dess att omvärldens ögon riktas från Burma till andra delar av världen, för att då kunna fortsätta förtrycket som om inget har hänt. EU beslutade den 15 oktober att skärpa unionens sanktioner mot regimen om inga framsteg gjordes. Nu har en månad passerat utan att någonting hänt. Därför måste ord omsättas till handling, och när EU:s ministrar träffas den 19:e november bör beslut fattas om att införa det utlovade investeringsförbudet. Det är tydligt att militärregimen hyser ett förakt för FN och det internationella samfundets ansträngningar. Nu krävs en bindande resolution i FN:s säkerhetsråd. Omvärlden kan inte låta sig gäckas av dessa generaler. De har fått hållas alldeles för länge, säger Karin Strandås.”.

Som vi vet finansierar omvärlden militärjuntan genom handel med framför allt olja och gas. I första hand vad jag förstår Kina, Indien Thailand, men även andra och vi inom EU. Jag börjar med mig själv, vad konsumerar jag (varor, resor o s v, är jag beredd att t ex avstå från resa till Thailand?)? Vad finns i min aktieportfölj och mina fonder? Ser om mitt hus, sopar rent innanför och utanför min egen dörr. Det ena utesluter inte det andra och som jag ser det är individen/kollektivet; verka i det lilla, vardagen/verka i det stora; del/helhet ”lika viktigt”.

Nyss hemkommen från ”jobbpub”, lite lagom trött (intensiva jobbveckor) och dåsig (efter ett par glas vin).

Inga kommentarer: