tisdag 6 november 2007

Vem säljer svart arbetskraft?

Att köpa svart arbetskraft är oerhört allvarligt, det vittnar som jag ser det om nonchalans, arrogans, låg etik och moral, det samma gäller givetvis till exempelvis bidragsfusk. Och kanske vittnar det framför allt om själviskhet, oförmågan till att se till andra människor, till helheten. Och vi ställer högre krav på våra folkvalda. Det som emellertid slår mig är att det nu skrivs väldigt mycket om vem som köper svart arbetskraft, men inte om vem som säljer svart arbetskraft. Partitillhörighet på barnflickor, hantverkare och vad det nu kan vara som säljer svart arbetskraft? Att sälja svart arbetskraft är som jag ser det lika nonchalant, arrogant osv osv. Finns inga säljare finns inga köpare och givetvis tvärtom.

Reflektion på bla artikel i DN och SvD. SvD. Svd.

7 kommentarer:

karin sa...

Det är nog inte av arrogans som man väljer att sälja sin arbetskraft för 75 kr timmen

Anonym sa...

Kanske inte arrogans, men det handlar ändå om att medvetet bryta mot samhällets regler. Är en semesterresa eller en ny platt-TV tillräckligt goda skäl för att motivera det?

Soppa på en spik sa...

Hej Karin, jag medger att jag i mitt inlägg är kategorisk eller vad jag nu är. 75 kr i timmen, omräknat till heltid blir såsodär drygt 12 000 kr i handen, det är ungefär vad en vän till mig (40 plus), anställd av Stockholms Stad får ut efter skatt. Jag vet vad du tänker, försäkringar osv. I alla fall, den erfarenhet jag själv i min lilla värld har av svartarbetare är dels människor med "vita arbeten" som vill extraknäcka svart (kanske för att köpa en ny platt TV som Jocke skriver), dels små företag (typ hantverk, bilmek), som i det närmaste förutsätter kvittolöst. Det kan ibland jag vara svårt att hitta en ren typ hantverkare eller bilmek. Jag minns, för ett par år sedan anlitade vi arbetskraft för slyröjning. Vi fick ett pris, såg det som rimligt (inte i underkant). När vi skulle till och betala ville vi ha ett kvitto. Han tittade på oss som om vi var två UTO:n.

Dawit sa...

Jag älskar att både arbeta och betala svart, och det gör jag av ren princip. Sympatiserar inte med ett enda politiskt beslut de senaste 40 åren. Men faktiskt skulle jag börja att betala skatt för alla mina inkomster om politikernas straffrihet avskaffades och de kunde börja avtjäna straffen för deras outsinliga radda av brott mot oss medborgare. Men jag inser att det aldrig kommer att ske - deras brott helgas av lagen. Stjäl du en ostmacka eller en apelsin för att överleva straffas du alltid mkt värre än om du förskingrar 1000-tals miljarder för folket. Men vi får det vi förtjänar - det är aldrig de vassaste knivarna i lådan som söker sig till politiken. Det är i regel idioterna.

Soppa på en spik sa...

Reinfeldt var är du? du har en rådgivare här, deevo, om han eller hon vill. vänta inte, tåget går.

Dawit sa...

*skratt* Tror inte Reinfeldt vill ha mig som rådgivare, skulle nämligen rekommendera honom att kliva in i fängelse utan att passera gå. Där skulle han åtnjuta de eminenta sällskapet av Göran, Bengt, Gösta, Olof, Torbjörn osv... fina killar som rånade oss under fullt dagsljus. Glada diskussioner om hur de tog oskulden på svenskarna och fullföljde penetrationen.

KikiBlogg sa...

Det ligger nåt i vad Deevo säger.
Men själv försöker jag vara så vit som möjligt. Det känns rätt skönt med ett rent samvete. Sen att politikerna gör rejäla vurpor, är deras problem. Fast visst, jag finansierar det min skattegåva!
Har inget bra svar.