tisdag 6 november 2007

Ta tåget!

SJ vinner resenärer från flyget (källa:DN), flera företag väljer av miljöskäl tåg framför flyg. Jättebra! I tjänsten väljer också jag tåget, det har jag gjort i flera år; i första hand av miljöskäl, i andra hand för att det som regel är bekvämare (slippa resan till och spilltid på Bromma flygplats eller Arlanda). Privat väljer jag dock vid längre inrikes resor som regel Swebus Express (jag tar i alla fall inte bilen *L*) på grund av priset i kronor och ören (till exempel: över en tusenlapp billigare tur och retur för min resa till mamma i Småland) och för att jag inte behöver boka resan långt i förväg. Vart tog folkets järnväg vägen? På 1980-talet tog jag alltid tåget för privatresor och jag upplevde det inte som mycket dyrare, jag kanske minns fel? Ska det behöva vara mycket dyrare att välja det miljövänligaste alternativet?

Inga kommentarer: