torsdag 14 februari 2008

Folkmordsolympiaden i Kina


Jag minns att jag läst på ledarsidan i SvD, men det kan ha varit i DN, ”Kina är inte bara världens folkrikaste nation utan också världens största politiska fängelse”. Orden etsade sig fast, jag kan glömma, men jag är nästan säker på att det var så här det ordagrant stod. Jag kan ha läst papperstidningen på bussen där jag satt mellan Roslagen och Stockholm, lite för att slå ihjäl tid i förening med nytta och nöje. Jag vill minnas att det i samma ledarartikel stod att OS i Berlin på 1930-talet var rena nazipropagandan, men att folket med några få undantag inte begrep bättre (eller valde att inte förstå) och hurrade med; och att i OS i Moskva 1980 förstod (eller valde) väldigt många att förstå. OS i Moskva bojkottades av en hel del länder.
I Peking kommer vi i sommar att får se idel glada människor o.s.v. Det var idel leenden i Berlin och Moskva också, tillrättalagda.

Folkmord i Kina, indirekt i Burma, i Darfur o.s.v.

Hur går vi vidare? Vi kan inte välja att inte se, inte i dessa tider.

Jag vill minnas att någon i dagstidningarna skrev i höstas, typ (helt fritt ur minnet, jag kan minnas helt galet): Låt oss delta i OS. I paraden klär vi oss i munkarnas färger. Media är där, filmar, tar bilder. Efter paraden åker media hem.

Rubriken är på sätt och vis lånad från LÄNK

Inga kommentarer: