torsdag 28 februari 2008

Tulpaner ser ljuset i Roslagen


Till min stora förvåning såg jag i helgen att tulpanerna skjutit upp någon decimeter, jag blev stående ett tag. Snödroppar har stått i blom ett bra tag. Det blev i stort sett ingen vinter på gott och ont. Vinterlandskapet härute är som jag ser det bländande vackert. Orörd snö så långt ögat kan nå. Snö som tynger tallar, lönnar och syrener. Vedhuggningen går som en dans. De medvetet inte nedklippta perennerna skapar kontrast. Stugan tittar upp i snömassorna. Ge sig ut i skog och mark i orörd snö; det är som att i vaket tillstånd gå omkring i ett sagolandskap. Som jag ser det.

Denna icke-vinter har varit praktisk och ekonomisk, det går inte att komma ifrån.

”Gatorna dammar och nu är det vår”, kommer över mig. Jag tycker ”Vargmåne” är Ulf Lundells bästa album, men jag har i och för sig inte koll på hans produktion under 1990-talet eller senare.
Bilden: En slags ticka tror jag.

Inga kommentarer: